peliCi

AZAC Kookboek

Beste AZAC vrienden,

Vorige vrijdag vond ik een smakelijk bijeenkomst, kei goeie ideeën opgedaan.

De receptjes komen die uit onder de vorm van een 'SOS AZAC' bestseller boek?

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik ga de receptjes zeker proberen.

Alleen ben ik vergeten te vragen welk nut heeft 'ascorbinezuur' toevoegen?

Gr peliCi

Ton Langenberg

Hallo,

Volgens mij was het toevoegen van ascorbinezuur om de houdbaarheid te verlengen.

Ton

Tom

Hallo,

Het ascorbinezuur is niet specifiek voor de houdbaarheid te rekken. We mogen dit niet zien als conserveermiddel ook al helpt het mee om de houdbaarheid te rekken. Het ascorbinezuur dat soms gebruikt wordt als conserveermiddel is een andere variant dan deze wij nodig hebben. Deze kunt u vinden onder het E nummer E300. In onze presentatie brachten we het voornamelijk als vitamine.

Het ascorbinezuur noemen we in de volksmond ook wel vitamine C. Als antioxidant een enorm ingewikkelde stof in de stofwisseling.... Het is goed voor onze vissen maar ook voor onze koralen! Vaak knappen poliepen zoals Zoanthus sp. snel weer op na het toedienen van vitamine C of ascorbinezuur.

Wie graag meer vitamine C wil toevoegen kan best in zijn eigen gemaakte mixen een beetje verse paprika (liefst rode) toevoegen. Deze bevatten enorm veel (bruikbare en juiste) vitamine C (190 mg V-c/ 100 gram). Verder zijn witlof, peterselie en zelfs kiwi uitstekende bronnen van de het juiste ascorbinezuur....

Mvg
Tom