punisher

aqua atlanthis in da house

een kort verhaaltje over het begin van onze aquariumhobby.

mijn voorliefde van aquariums is vanuit het ouderlijke huis altijd blijven hangen, maar niet iemand gehad die deze mooie hobby samen met mij zou willen delen.

wel heb ik een kleine vijver in de tuin, deze is inmiddels een koivijver geworden van hdpe platen en staat 80cm boven de grond van 8500 ltr.

toen heb ik mijn huidige vriendin leren kennen en die wilde altijd wel een aquarium. we zijn begonnen met zoetwater met een bakkie van 60 ltr.

de mogelijkheid kwam langs om een grotere aquarium te kopen met alles er op en eraan. dus het werd een aqua atlanthis panorama 450 ltr.  zeewater heb ik altijd erg mooi gevonden maar dacht dat het houden ervan erg moeilijk zou zijn.

maar nu bijna drie jaar geleden ben ik met de red sea max, 130 ltr begonnen.erg leuk , alles ging goed en daar ging ook van alles fout en wilde toch meer in gaan verdiepen over het houden van, om zo toch zo min mogelijk dierenleed te verkomen om de stomme fouten die je kan maken. mijn vriendin zag in loop der tijd dat alles zo mooi werd en alles hele mooie kleuren kreeg en alles leefde in de bak en er zat goed beweging in. maar ik stuite op plaatsgebrek in het bakkie. dus ik hoopte dat ik mijn vrouwtje zo gek kon krijgen om van haar aquarium zeewater te maken. 

dus er kwam steeds ter sprake bij mijn vrouwtje dat ze dat wel erg mooi vond en het eventueel ook wilde. gelet op de kosten en aandacht die het vereiste is de stap genomen met de aquarium die we hebbben om die om te bouwen naar een zeewateraquarium. een sump kunnen gewoon echt niet kwijt, maar we hebben zeker een uitgebreide ervaring met filtering over potfilters, dus dit zou mogelijk moeten zijn ook voor zeewater.  we kwamen al snel achter dat je de juiste mensen moet kennen om in deze hobby succes te hebben en niet bij verkopers aan moet kloppen met problemen.  ze vind koraalduivels erg mooi en wilde er zeker een paar hebben in de bak. zo gezegd zo gedaan ,dus we gingen van start met de ombouw van het aquarium vorig jaar mei , de bak werd opgebouwd met vers levend steen, zo gemaakt dat er voldoende schuilplaatsen zijn voor een rifwachter en koraalduivels. ivm de grote van de bak werd voor de oogvlekduivels gekozen om zo genoeg plaats te hebben. potfilters werden aangepast en biologisch in orde gebracht. er staan wel apparaten in het zicht maar dit is niet erg, tenslotte is dit haar eerste zeewaterbak en willen we zoveel mogelijk er mee leren om koralen en vissen te houden om later (na enkele jaren van ervaring op te bouwen) onze droom waar te kunnen maken en dat is een drie meter aquarium te hebben. dit kostenplaatje is enorm omdat er een aanpassing van de vloer moet komen ivm het gewicht en meterkast voor stroom. om dit met zo min mogelijk fouten waar te maken willen we eerst ons verder in zeewater verdiepen en leren er mee om te gaan. dus we dit zijn onze leeraquariums zeg maar.

inmiddels staan er een aqua atlanthis panorama 450 ltr en een pergula90 280 ltr in de huiskamer te draaien met koelers. een goede en dankbare zeewaterwinkel in putte gevonden wat onze vaste winkel is en waar we eerlijke en goed advies van krijgen. dit gaat zeker helpen om goed over zeewater te leren en een mooie club gevonden als deze ,om er om heen van er mee te kunnen doen, erg leuke mensen ontmoet en zeker een ervaring rijker geworden.

inmiddels is het echt een dierentuin geworden op het gebied van zeewater en koi's, daarbij hebben we nog 7 katten en die vinden de aquariums prachtig want die hadden natuurlijk zoiets nog nooit gezien.Smile

kortom, het zeewateravontuur is begonnen..

groetjes patrick en tamara