Marc

Dichtstaan leders

Kan iemand mij helpen? Mijn lederkoralen staan al 1 week dicht, steenkoraal, oren, buttons en anthelia staan mooi open.

waterwaarden ph8.2  phosfaat 0  nitraat 5   calcium 420   magnesium 940  kh 6 mag. en kh zijn wat aan de lage kant maar is altijd al zo geweest. Niets veranderd aan licht of stroming.

Hoi Marc,
ik zou nog niet paniekeren, als er een vel op komt wil dat zeggen dat het zich aan het reinigen is en komt nadien open.
Is dit de eerste keer? Zoniet zou het ook kunnen indien je steenkoralen of andere soften hebt die in de meerderheid zijn dat die te veel netelcellen afgeven, even over houtskool filteren voor een paar dagen, maar toch zou ik nog even afwachten om te zien wat de reactie is.
Erwin

Marc

Hallo Erwin,
Ze staan nog steeds allemaal dicht, ondertussen bijna 4 weken en ik panikeer nog niet. Ik denk wel ondertussen het probleem gevonden te hebben. Mijn zoutweger gaf een waarde van 1.022en een andere zoutweger 1.023 nu heb ik het zoutgehalte gemeten met een refractometer en deze gaf 1.025 dus te zout voor leders.

Hoi Marc,
ja inderdaad dat kan, we hebben bij ons eens als test onze zoutmeters in vergelijking genomen met één zelfde zoutoplossing en ook met refractometer vergeleken, resultaat van de tien waren er maar twee die exact de zelfde waarde aangaven. Dus rekeing houden met de afwijking van de zoutmeter moet dit lukken dus 0.003° afwijking zou je water dan op 1.018 of 1.019 moeten staan.
doei
erwin

Marc

Zoutgehalte is bijna terug op peil en de leders beginnen hun tentakels terug te laten zien. Staan al wel dicht van begin november dus kunnen wel wat verdragen.

marc moers

Hallo Marc,
eerder had ik jou gemeld dat ik ook eens een te hoog zoutgehalte had in mijn aquarium en toen géén problemen met mijn leders had. Ook nu weer was het zoutgehalte gestegen tot 1.026 (wegens extra toevoeging van magnesiumchloride na vaststelling dat waarde < 1000 mg/l was) maar nu was er wél één leder die met gesloten poliepen stond. De grote sarcophyton ehrenbergi daarentegen bleef onveranderd prachtig open. Blijkbaar is er dus wél een mogelijk verband ...

Marc

Ik zit nu op 1022 zoutgehalte en nog steeds staan de leders niet helemaal open ze doen al wel moeite. Ze staan dan ook al wel dicht van begin november, ze zijn heel die tijd volledig intakt gebleven, nog even afwachten.

Ton Langenberg

Hallo Marc,

Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat je PO4 (fosfaat) toch hoger was dan je metingen aangaven. Als je dit naar beneden brengt, zullen ze stilaan wel weer open komen.

Succes.

M.vr.gr. Ton

Roman

Hoe staat het nu met de lederkoralen??

Roman

Marc

Hey Roman
Goed nog eens iets van U te horen , nu wat de leders betreft er begint terug wat leven in te komen de fosfaat werd terug gebracht naar niet meetbare waarden..Er werdt ook KH plus toegevoegd om de waarde rond de 8 te krijgen ook de mag. en cal. werden op normale waarden gebracht deze waren aan de lage kant maar is altijd zo geweest dus dit kan niet de oorzaak zijn van het dichtstaan. Nu is enkel de nitraat nog te hoog maar wordt stillaan naar beneden gebracht door waterverversing. Alles zal wel terug inorde komen geduld ze hebben meer dan een jaar dichtgestaan ze kunnen wel wat hebben.
Hopend U nog eens terug tezien bij AZAC waar een nieuwe wind doorblaast
groetjes.